Vozidlo pochádza z konštrukčnej kancelárie V. A. Gračeva. Konštrukčne bolo BA-64 postavené na podvozku džípu GAZ-64. Na podvozok bola umiestnená pancierová korba úplne novej konštrukcie. Prvé prevedenie (prototyp 9. 1. 1942) malo otvorenú strechu s lafetovaným guľometom DT so zásobou 1260 nábojov, väčšina však už mala aj vežičku. Posádku vozidla tvorili dvaja vojaci, vodič a veliteľ/strelec. Hneď na druhý deň bol prototyp predvedený Klimentovi Vorošilovi, oficiálne testovanie ale začalo až 3. 3. 1942. Po skončení testov 14. 3. 1942 bolo vozidlo prijaté do stavu armády. Aj keď vozidlo patrilo do rovnakej hmotnostnej kategórie ako skorší model BA-20(BA-20 = 2,5 tony, BA-64 = 2,4 tony), bolo menšie a chránené silnejším pancierovaním. Navyše sklonené panciere efektívnu hrúbku panciera ešte zvyšovali. Auto malo pohon 4x4, teda malo poháňané všetky 4 kolesá. Oproti BA-20 mal výrazne lepšie vlastnosti čo sa priechodnosti terénu týka. Vo všeobecnosti sa jednalo o dobré prieskumné vozidlo, bohužiaľ, nie všetky boli vybavené rádiostanicou. BA64 prvá verzia BA64 verzia ešte bez bočných priezorov a vetracieho otvoru v streche V roku 1943 bola predstavená vylepšená verzia BA-64B so širším rozchodom kolies poskytujúcim väčšiu stabilitu (predsalen sa jednalo o úzke vozidlo, a ťažisko bolo pomerne vysoko) a niektorými menšími zmenami na vozidle samotnom. Verzia BA-64B bola postavená na novom podvozku GAZ-67. Asi najmarkantnejší rozdiel bol v tom že všetky vozidlá tohto prevedenia dostali malú vežičku a guľomet už nebol lafetovaný navoľno. Masová výroba začala v roku 1943 a pokračovala až do roku 1946, kedy bolo skompletovaných posledných 62 vozidiel. BA 64b - postavený na podvozku GAZ - 67.Po stranách boli doplnené priezory a strešný šilt, ktorý prekrýval vetrací otvor v streche. Medzi vyrábané varianty okrem BA-64 a BA-64B patrili aj BAŠ-64 (štábne vozidlo), BA-64 DŠK s lafetovaným 12, 7 mm guľometom DŠK, BA-64D (výsadkársky, iba prototyp), BA-64 železničný a BA-64 polopás. Celkovo bolo vyrobených zhruba 9110 kusov, z toho 3901 pôvodných BA-64 a 5209 BA-64B. Vozidlá boli vyrábané v závodoch GAZ. Regulérna armáda prebrala 8174 kusov(z toho malo 3390 kusov rádiostanice), zvyšok si zobrala NKVD. BA 64 - rôzne verzie BA – 64b (replika) Koncom roku 2009 sme sa po dlhšom rozhodovaní pustili do stavby repliky ľahkého obrneného BA64b. Samotné začatie predchádzalo štúdiom dostupných materiálov a vyhotovenie výkresov v mierke 1:1. Našim cieľom bolo vyhotovenie najvernejšej repliky nie len z exteriéru, ale zamerali sme sa aj na interiér. Ako základ boli použité agregáty z automobilu UAZ 469, ako aj predná a zadná náprava. Rám – šasi sme vyrábali podľa originálneho rámu GAZ 67, na ktorom bolo pôvodne BA 64b postavené. Na nadstavbu (karoséria) bol použitý oceľový plech hr. 5 – 15 mm. Hrúbkou plechu sme sa chceli priblížiť autenticite, čo sa nám trochu vypomstilo na váhe vozidla. V originále BA64b vážilo 2,3 t a naša replika 1,9 t. Automobil bol dokončený v roku 2012 a tu je náš výsledok práce: Vozidlo je možné použiť a akciách ako súčasť prieskumu, pri plnení samostatných úloh, ťahanie dela, prípadne ako podporu pechoty. Je vyzbrojené guľometom DT, ktorý je lafetovaný vo veži. Zdroj: wikipédia.com, battlefield.ru, bronetechnika.narod.ru, brigadir.net, panzernet.net